Problemer med mave og tarme

7. august 2008

Alder:
5 mdr.

Problemer med mave og tarme

Kære Helen

Jeg skriver atter til dig på grund af vores drengs mave/tarme.
Først så har jeg har været meget glad for dit sidste svar og dagsskema for vores lille dreng. Allerede et par dage efter dit svar, havde vi vha. skemaet, fået vendt hans døgnrytme, så han nu sover sin ”dybe søvn” fra kl 21/22 og fremefter. Om dagen sover han nu 1-2 timer 3-4 gange. Det er virkelig dejligt:-)

I ca tre uger gav vi ham efter dit svar Nan H.A. Det gik umiddelbart godt den første uges tid, på trods af mørkegrøn og yderst ildelugtende afføring, så fik han lettere ved at tømme sig helt. Desværre begyndte han at døje ekstrem af prutter, som virkelig pinte ham. Prutterne var så høje og ildelugtende, at man ikke skulle tro, de kom fra et spædbarn. Det var lidt i perioder prutterne opstod, men især efter søvn/inaktivitet.

Han kunne om dagen vågne op i løbet af soveperioderne med et sæt og skrige højt og hysterisk, indtil han var kommet af med den/dem. Vi prøvede da at gøre gymnastik med ham, altså vende dreje trille osv. eller lægger ham på puslebordet og løfter hans ben op. Nætterne var derfor, på trods af at han havde fået skiftet døgnrytme, alligevel ikke helt så gode endnu. Efter at han havde sovet den første natperiode indtil mad – typisk ca. 3 timer - havde han svært ved at sove igen. Han ville gerne, og nogle gange lykkedes det ham at falde i søvn, men kort tid efter vendte og drejede han sig som en ål for til sidst at vågne op og skrige pga. mavesmerter/prutter. Resten af natten gik med, at vi fik ham til at falde til ro måske en times tid for derefter at han atter fir uro og vågner.

Til sidst begyndte han at værge sig ved spisningen. Når han havde drukket fx 40 ml så begyndte han at krympe sig igen som en ål og nægte at spise mere. De sidste dage inden vi atter skiftede over til Nan1 kunne vi kun få mellem 40-80 ml mælk i ham 6-8 gange i døgnet, så det gik desværre ikke.

Lige siden har han været på Nan1 plus lactulose 3 ml i mælken morgen og aften. Hans indtag svinger stadig, men oftest ligger den på 125 ml i gennemsnit (svinger fra 70-170 ml). Han prutter næsten ...

Annonce

... ikke mere, højst 5-10 om dagen, og de gør ikke så ondt på ham, desuden ligger han mest stille, når han spiser. Om natten sover han nu mellem 4-5 timer i et træk. Derefter er det desværre stadig ligesom før, når han har været inaktiv længe, altså problemer med at fastholde søvnen i mere end en time af gange resten af natten pga. at han vrider og vender sig. Dertil har han stadig problemer med at komme af med afføringen (som nu atter er gul) på trods af lactulosen i mælken og hans nu 12 uger.

Lægen og sundhedsplejsersken har opfordret os til at hjælpe ham med at starte på afføringen (termoneter) ca. hverandet døgn. Vi gør det meget forsigtigt, ligesom når vi tager feber på ham. Når han først er begyndt, løfter vi hans ben op og frem, og ligesom hjælper ham, når han presser. I lang tid op til dette er han meget urolig, pirrelig, spændt og ked af det. Efter afføring smiler og griner han afslappet på puslebordet og har det for det meste godt.

Jeg har det rigtig træls med, at han ikke selv kan få afføring, og synes ikke det er holdbart med termometeret. Har du et råd til hvad vi kan gøre?

Faktisk synes jeg, det er blevet sværere for ham at presse sig tom, efter vi er begyndt at putte lactulosen i mælken i stedet for med en lille sprøjte i munden. Det er ikke meget afføring, han kommer af med, på trods af at vi gør det hver anden eller tredje dag. Det er ligesom virkningen bliver reduceret, kan det være rigtigt? Desuden er det lidt, han kommer af med af afføring mere fast, end da vi brugte sprøjten i munden, men stadig lind. Vi gik over til at putte lactulosen i mælken, da det til sidst blev en kamp om at få sprøjten bare i nærheden af munden.

Vores læge og sundhedsplejerske har sagt, at vi gør det, vi kan for ham (massage, gymnastik, zoneterapi, hævet sovested, varmepude, lidt kogt vand, lactulose), men da det jo ikke har hjulpet, og hans mave/tarme ikke synes bedre, hvilket jo giver ham meget uro, irritation, gråd og stadige problemer med at sove roligt og længe efter den første natsøvn og mad vil vi høre, hvad du synes, vi kan gøre?

Med venlig hilsen
Diana

Læs Helens svar »

Annoncer

Sponsorerede artikler

Gogsig barfodssko - De første og eneste sko dit barn behøver

Har du nogensinde tænkt over, at næsten alle børn bliver født platfodet? De fleste børn lærer faktisk bedst at gå, når de går på bare fødder.

Den bedste måde at styrke deres svang, sener og muskler i foden er gennem denne naturlige tilgang.
Det var bland andet den indsigt, der ...

Læs mere her

17. maj 2024 | Udvikling | 6 mdr.

Triller kun til den ene side

Kære Helen Min søn er nu 6 måneder, og jeg syntes egentligt at han udvikler...

16. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Får min søn kalk nok?

Hej Helen Min lille søn er nu blevet 6 måneder og han vejer nu ca. 7.5 kg og...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Give MME uden at opvarme det?

Hej Helen Nu hvor det er blevet varmere og bedre vejr, så vil jeg gerne...

Annonce

Viden om børn:

D-vitamin

Alle børn bør fra de er 2 uger til de er 2 år gives D-vitamin 10 mikrogram (400IE) dagligt. Det gives som dråber.

Børn med mørk hud og/eller børn som går klædt, så kroppen oftest er tildækket om sommeren (lange ærmer, lange bukser/kjoler eller tørklæder) skal fortsætte med D-vitamintilskud (400IE) hele barndommen.

Når børn er ca. 1½ år gamle, vil de kunne tygge en multivitaminpille, ofte knækket i kvarte. Indeholder vitaminpillen 10 mikrogram D-vitamin, bliver...

Læs mere i Babylex

Reservebedste

En reservebedste er en ældre person, der gerne vil hjælpe småbørnsfamilier med at passe børnene, når de er syge, har brug for at blive hentet tidligt eller skal passes en dag, hvor forældrene skal i byen.

I nogle kommuner kan man søge om en reservebedste, hvis man er enlig og ikke har mulighed for at trække på sit netværk, men det er også muligt at søge en reservebedste privat.

Det kan være en rigtig god idé at have en reservebedste (M/K), som kan hjælpe i...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens bog til far - vær far med tillid, nærvær og respekt.

Det siger medlemmerne ...

Hej Helen,

Som saedvanligt: Tusind tak for dine dejlige raad og brugbare viden! Det er fantastisk at have dig

Mange hilsner
Camilla